Grebbestads talang med i BFF

Grebbestads Markus Svensson som fyller 16 år i juli har blivit uttagen till Bohusläns Fotbollsförbunds lag för 16-åringar.

Uttagningen var ett positivt besked för Markus som tagit ett stort kliv framåt i utvecklingen denna säsong och bla spelat fyra matcher från start i Grebbestads div-3 lag.

Markus har tidigare varit med och tränat med BFF och sist det begav sig var för två år sedan då det var 30 man i truppen. Truppen har nu bantats till 16 man och måndag skall man åka på slutspel i Borås.

Dit kommer även Småland, Halland och Stockholm och alla skall spela mot alla och segraren tar sig vidare till Sverige final.

En stor anledning till att Markus åter kommit med i BFF var att Niklas Palm och Arber Plava, båda spelare i Grebbestad, som tipsat Ivar Carnerö som är lärare i Niklas och Arbers gymnasium och dessutom är distriktskapten för BFF’s lag.

Tanken har varit att man från BFF’s håll skulle komma och kolla på Markus under någon match men då det inte passat fick Markus chansen på sista träningen med laget innan avresan. Det innebar att Markus fick stå över matchen mot Inland som gick samma dag och i stället åka på träning.

Träningen gick sedan så pass bra att Markus blev uttagen och på måndag bär det iväg, mot Borås.

– Jag var lite tveksam till detta innan. Det var ju ett tag sedan jag var med och jag känner inte direkt någon men det var kul och gick bra så det skall bli mycket roligt, säger Markus.

– Markus är inte speciellt stor för att vara 16 år men han har utvecklats otroligt i år. Framför allt sedan vi matchat honom på hans rätta plats som innermittfältare. Han har en mycket bra speluppfattning och spelar enkelt och vårdat. Han tar emot och släpper vidare till nästa spelare på få tillslag och har även utvecklats i sitt närkampsspel med bra timing. Och sedan är det roligt för klubben att få fram en sådan talang, säger Grebbestads A-lags tränare Sven-Erik Olsson.

Vill det sig väl och Bohuslän tar sig vidare till final kan det bli så att den spelas i Borås som förmatch till den allsvenska matchen mellan Elfsborg och Kalmar 4:e juli.

Vi i Grebbestad kan bara önska:
Lycka till!

Ryktas att Viggo ska väg till USA för studier i höst.

Anonym 2024-04-23 19:17 Till Forumet

2024-04-19 19:00