Första förlusten när Lidköping vann

Lidköping startade piggt och fick tidigt 2-0 ledning efter mindre bra försvarsspel. Dock kom Grebbestad in snabbt i matchen med en reducering. När Grebbestad i slutet av matchen rånades på en straff kunde Lidköping i stället punktera matchen.

Första halvlek
Lidköping startade matchen bra med hög press och intensivt spel men slarv i försvaret gav Anton Engelbrektsson chansen att löpa mot mål i tredje minuten men i sista stund hanns han upp av en försvarare som kunde bryta.

Annars trummade Lidköping på bra och efter 8 minuter fick man en hörna. Grebbestad nickade undan men andraboll lyftes in igen och då var Grebbestad inte alls med markeringsmässigt och Adam Bertilsson kunde utan problem nicka in 0-1.

Inte blev det bättre två minuter senare. Adam Bertilsson kom runt på kanten och spelade in lågt snet tillbaka där trots gott om Grebbestadsspelare hittade bollen fram till en helt fri Oscar Norlin som satte 0-2.

En chockstart för Grebbestad som helt klart kunde gjort det bättre vid båda målen.

Men Grebbestad kom snabbt in i matchen resulatmässigt då man fick en hörna efter 14 minuter. David Björnsson lyfte in och Viggo Gustavsson nickade in reduceringen.

Grebbestad nu med bättre i matchen även om Lidköping hela tiden var farliga med flera kvicka djupledslöpande spelare.

Minuten efter Grebbestads reducering sköt Lidköpings Hugo Eriksson ett riktigt tungt distansskott men bollen passerade ändå ribban med klar marginal.

Efter en halvtimme körde Grebbestad en hörnvariant och bollen lyftes sedan in bra av Viktor Adebahr och Viggo Gustavsson hade så när kunnat nicka in sitt andra mål.

Grebbestad skapade en del farligheter efter hörna och efter 38 minuter kom nästa. En hörna nickades undan och andraboll hamnade hos Viktor Adebahr som sköt men bollen smet utanför.

Andra halvlek:
Jämn öppning spelmässigt i andra innan Lidköping för en period tog över och därefter blev det åter mer Grebbestad. Men chansmässigt hände inte så mycket.

Efter en timmes spel fick Lidköping chansen genom Romeo Maxwell Dahlén efter ett missförstånd i Grebbestad och han provade med ett distansskott som smet strax utanför.

Direkt efter kom Lidköping i en fin spelvändning och man hittade in till Romeo Maxwell Dahlén som kom fri mot Oliver Bergman som kom ut bra och räddade.

Annars var det Grebbestad som jagade kvittering och efter 69 minuter fick man ett jätteläge. Uppspel på Anton Engelbreksson som tog emot bra, spelade ut på David Björnsson och fick tillbaka bollen och löpte sig fri och sköt men tyvärr rakt på Joel Thorstensson som räddade.

Minuten efter kom nytt jätteläge för Grebbestad. En frispark lyftes in av David Björnsson och Viggo Gustavsson fick jätteläge nära mål men fick ingen riktigt träff och nicken smet utanför.

Sedan försvarade sig Lidköping bra och det var först efter 86 minuter som nästa läge kom och då borde Grebbestad fått straff. Man lyfte in bollen mot Anton Henriksson som kommer bra mot boll med får en rejäl knuff i ryggen utan åtgärd från domaren och med denna knuff smet då nicken i stället utanför. Oerhört märkligt att det inte blir straff!

I stället kunde Lidköping två minuter senare punktera och avgöra matchen då man ställde om mot ett kvitteringsjagande Grebbestad och Romeo Maxwell Dahlén kunde via ett distansskott sätta 1-3. Riktigt tungt då vi i stället borde haft chansen till kvittering från straffpunkten bara två minuter tidigare.

På tilläggstid prickade sedan Lidköpings Marc Agerborn stolpen med ett bra skott och efter detta återstod inte så mycket av matchen.

Grattis Lidköping till 3 poäng! Laget ser spännande ut med oerhört löpvilliga killar som jobbar hårt för laget och man är nog i toppen av serien för att stanna.

Efter matchen sa Grebbestads tränare Mattias Svensson så här:

Mattias, årets första förlust efter torsk mot Lidköping. Tankar direkt efter matchen?
–Det är ju aldrig kul att förlora. Sedan är det svårt att reflektera så här direkt efter. Men återigen så är det en jämn match.

Lidköping väldigt pigga i starten, säg första 10 minuterna och dom fick betalt med två mål som kändes lite lättvindiga
–Ja, det är väl då som dom skapar chanser när vi tappar boll.

Vi kom in snabbt i matchen då Viggo Gustavsson reducerade. Sedan är vi bra med i matchen och har några bra chanser även om det blev öppet och lite Hawaii på slutet och dom kan sätta 1-3
–Ja, det är som du säger och det kommer att vara jämna matcher i serien vilket det var även här. Vi har ett par riktigt bra lägen till 2-2 och bland annat skulle vi haft en solklar straff precis före 1-3.

Bara att blicka framåt och ny tuff match mot Skövde borta nästa fredag
–Ja, absolut!

I denna nyhet: Herrsenior A Lidköpings FK 2024-04-12 Lidköpings FK 1-3

IFK Valla (h)
Siljevi
Härligt med 3 poäng i Kumla!

Michael Igår 15:57 Till Forumet

Igår 14:00