Vi känner på Mattias Svensson inför seriestarten

Seriestarten närmar sig nu snabbt och det var lite läge att känna på vad tränaren Mattias Svensson har för tankar om laget och om det som komma skall

Hej Mattias Svensson, tränare i Grebbestads IF, seriestart till helgen, hur är läget?
– Det är bra, kul med seriepremiär!

Årsfärsk tränare för Grebbestad om vi bortser från inhoppet i slutet av de två senaste säsongerna. Hur är din känsla så här långt
– Nej men det är bra. Det är kul och vi är ett härligt ledarteam och ett härligt spelargäng!

Uppvärmning med kvadraten

Hur är du inför matcher, är du vidskeplig och måste göra saker på ett visst sätt som vissa spelare som måste sätta på sig vänster socka, benskydd och sko först. Har du något liknande för dig?
– Nej, jag har inget sådant, inget speciellt faktiskt. Jag tar det lite som det kommer.

Hur är läget med laget då, är ni redo för premiären?
– Ja det hoppas jag. Vi fick ett bra svar i genrepet tycker jag. Sedan är det alltid svårt att veta hur man står sig mot de andra lagen i serien. Det brukar visa sig efter några omgångar men jag tror definitivt att vi är redo!

Sju träningsmatcher har gett fyra vinster, 2 kryss och 1 förlust. Jag vet ju att segrar inte är det viktigaste i dessa matcher men vad är din känsla så här långt. Har ni fått ut vad ni önskar så här långt?
– Ja, i vissa av dom absolut. Vi har jobbat ganska mycket med försvarsspelet och fått svaren vi vill ha i många av matcherna. Bra matcher mot bra motstånd så det känns bra!

Uppvärmning

Om du fick plocka ut bästa resp sämsta insatsen så här långt och motivera gärna varför
– Sämsta var då mot IFK Uddevalla. Där fick vi inte riktigt till det, kändes som vi ställde ut dojorna och bara skulle spela hem det. Nej, det var ingen bra match. Bästa insatsen? Fredrikstads lag 2 borta är bra tycker jag. Både offensivt och defensivt. Vi skapar mycket och är tajta bakåt.

5-0 förlust i genrepet i fjol mot Ljungskile och 1-1 i år, en klar förbättring
– Ja det får man ju säga om man bara ser på resultaten. Sedan är väl vår känsla att det känns tryggare, framför allt defensivt.

Mattias Svensson intervjuas av lokaltidningen

Lite kort trupp i år jämfört med i fjol. Hur ser du på truppen? Känns ändå starkt ut men svårt med större trupp då vi i år inte har något andralag?
– Precis! Vi har tänkt att vara lite kortare med folk i år. I fjol var vi nog några för många. Samtidigt får vi inte vara för tunna då det alltid händer saker. Vi hoppas väl att få in någon till innan serien drar igång. Sedan tränare Markus Svensson lite lätt som en backup om det skulle vara så att det behövs. Men spelarna vi har är bra så där är jag inte orolig.

Jag vet att du tyckte vi hade för dålig kondition i laget när du tog över i alla fall i en av säsongerna. Bättre rustade där i år? Jag ser ju på träningarna att ni tränar betydligt hårdare än under de senaste säsongerna i alla fall
– Jo men så är det. Det var något vi sa direkt när vi började prata om det. Det har varit lite för låg nivå på det så vi har snäppat upp några steg så det känns som alla är bra tränade för tillfället. Det är en klar fördel men sedan vinner man ingen serie bara på att vara bra tränad, man måste vara bra på annat med men det är en bra grundförutsättning för att göra bra resultat.

Christian Mattsson

Har du en tänkt start-11:a klar i ditt huvud?
– Det har man väl alltid? Man går och tänker fram och tillbaks men det är väldigt jämnt på många platser och vi har bra konkurrens på varje plats. Så premiär-11an är inte klar, absolut inte. Den är inte spikad!
Forward, premiärmotståndare. I fjol vann hemma i första mötet mot Forward med 2-1 och kryssade 0-0 i bortamötet. Hur väl känner du till dom?
– Jag såg båda matcherna i fjol. Sedan har jag lite kontakter och har lite koll på dom även om vi kanske inte har superkoll men vi har nog kollen vi behöver. En gammal storklubb så det är ett bra lag och det blir en tuff match.

Hur ser det ut med eventuella skador och sjukdomar inför premiären? Något du vill avslöja här eller håller vi det för oss själva? Tänker bla på Anton Engelbrektsson som missat tre raka matcher och Filip Danielsson
– Det är väl dom två som haft lite problem med småskavanker. Men ingen av dom är utesluten för premiären på fredag så vi får se helt enkelt.

Markus Svensson

Hur ser det ut med lagets målsättning? Något ni pratat på?
– Japp det har vi, men den håller vi för oss själva ????

Någon nyckelspelare i laget? Har du några som du anser är extra viktiga i laget?
– Nja, jo det är klart, men det gäller ju att alla i truppen bidrar. Men spelare som spelat högre upp och varit med ett tag är extra viktiga med sin rutin och där har vi Viktor Adebahr, Anton Henriksson och Oliver Bergman så det är klart att dom blir viktiga. Man alla 18 kommer att vara viktiga om vi skall lyckas göra en bra säsong.

I fjol stod Anton Henriksson för en stor del av målfabrikationen för laget. I år har Anton Engelbrektsson och David Björnsson gjort svarat för var sitt mål mer än Henriksson. Viktigt med fler spelare som delar på målskyttet?
– Klart att det är viktigt! Men sedan är det viktigt att ha någon som gör 15 mål eller fler med. Men gib´vetvis bra att det kan fördelas på fler spelare med och det tror jag det kan göras i år då vi har många offensivt skickliga spelare.

Tränarna, Christian Mattsson, Mattias Svensson och Markus Svensson

Vi tackar för pratstunden och hoppas på en trevlig seriepremiär.
– Tack

I denna nyhet: Herrsenior A

IFK Valla (h)
Siljevi
Härligt med 3 poäng i Kumla!

Michael Igår 15:57 Till Forumet

Igår 14:00