Ny seger mot Fredrikstad lag 2

Grebbestad vann gårdagens bortamatch mot Fredrikstads lag 2 med matchens enda mål inslaget av Victor Edvardsson i matchminut 56.

Första halvlek
Matchen påminde mycket om första matchen mellan lagen. Fredrikstads lag 2 består av ett gäng unga hungriga killar som spelar fin fotboll och har gett oss två riktigt bra genomkörare!

Grebbestad öppnade piggast i matchen och efter 13 minuter hade man ett frisparksläge där Viktor Adebahr lyfte in mot Gustav Kadura men Gustav fick ingen ordning på nicken som smet klart över.

Två minuter senare kom ett fint läge för Grebbestad. Det hela började med en för lång djupledsboll från Fredrikstad som Oliver Bergman drog iväg med ett tillslag och bollen hamnade fint till David Björnsson som tog sig inåt och sköt men skottet smet utanför.

Efter detta kom Fredrikstad med en bra period och efter en Grebbestadshörna slog Fredrikstad om snabbt och fick ett friläge genom nr 14 men Oliver Bergman agerade säkert och räddade till en hörna.

Efter 22 minuter lyfte Fredrikstad in från vänster och Viktor Arthur nickade undan och nr 6 kunde skjuta från 30-35 meter, bra tryck i skottet men 3-4 meter över.

Spelet växlade med initiativ och Grebbestad provspelande David Nyarko tog sig fint förbi på högerkanten och spelade in när han kom ner mot kortlinje men tyvärr nådde bollen ingen medspelare.

På slutet återigen mer Fredrikstad och nr 15 utmanade Grebbestadsförsvaret och kom till skott men rakt på täckande Viktor Arthur. Detta efter 41 minuters spel och det var det sista som luktade lite målchans i första halvleken.

Andra halvlek:
Andra halvlek inleddes med riktigt bra Grebbestadsspel och första kvarten där klart i Grebbestads favör.

Efter 49 minuter kom Grebbestad i ett fint anfall där man hittade fram till Jesper Mattsson med en klack hittade tillbaka mot Anton Henriksson som fint skottläge men skottet smet strax utanför.

Fredrikstad stack emellan med ett anfall där man lyfte in mot nr 14 som fick bra nickläge men nicken blev hög och dalade ner i Oliver Bergmans säkra händer.

Efter 56 minuter kom matchens enda mål. Grebbestad vann boll och Victor Edvardsson fick bollen och efter väggspel med Viktor Adebahr kom han i läge och sköt fint från distans och bra placerat satt 1-0 för Grebbestad.

Efter 60 minuter lyfte Philip Hällgren in bollen från vänster. Bollen nickades undan men fångades upp av David Björnsson som sköt bra men Fredrikstads målvakt räddade fint.

Två minuter senare var det lite passivt i Grebbestad och nr 17 kunde löpa igenom men skottet smet klart utanför.

Fredrikstad jobbade nu in sig i matchen igen och hade en bra period och efter 63 minuter fick nr 17 bollen och vände om och sköt snabbt men Oliver Bergman var bra placerad och kunde styra till en hörna.

Efter ett Grebbestadsanfall blev det farligt när man tappade boll och Fredrikstad snabbt vände på spelet och kom 3 mot 2 där Fredrikstad i slutändan försökte med ett inspel som Grebbestad kunde bryta.
.
En sista målchans kom i 93:e minuten då Fredrikstad lyfte in en boll som möttes av vänsterbacken i hörnet av 16-metaren. Bra tryck i skottet men ändå klart över.

Efter matchen sa Grebbestads målskytt Victor Edvardsson så här:

Victor, det blev seger med 1-0 och en riktigt bra genomkörare mot ett bra Fredrikstadslag. Återigen mot Fredrikstad med en bra defensiv insats
–Ja precis. Fredrikstad är ett bra lag som spelar bra fotboll och vi får flytta oss och springa mycket och det gör vi väldigt bra.

Du fick äran att göra matchens enda mål, berätta om målet
–Jag fick bollen och väggspelade med Viktor Adebahr och vek tillbaka och sköt. Det blev en liten styrning så den smet in.

Du sedan har jag hört lite rykten om en snurrfint på mittplan, vad vet du om detta?
–Ja, Viktor Adebahr hade utlovat detta på mittplan, tyvärr fick vi inte se det idag. Men han får en ny chans borta mot Ljungskile.

Efter matchen sa Grebbestads tränare Mattias Svensson så här:

Mattias, Ny seger mot Fredrikstad i en match där vi i perioder spelar mycket bra samt perioder där Fredrikstad är bra. Bra defensiv igen
–Jo men absolut, det var bra defensivt. En match mellan två bra lag och som du säger ibland trycker dom ner oss och sedan är det vi som trycker tillbaka dom. Men defensiven är bra. Dom skapar ett par chanser men i det stora hela ett bra försvarsarbete. Vi jobbar hårt i defensiven och då får man betalt med att hålla nollan.

Riktigt bra start framför allt på andra halvlek där jag tycker Grebbestad hade sin bästa period i matchen
–Jag vet faktiskt inte. Jag vill nog se matchen igen först. Men visst var vi bra där, absolut. Sedan om det var vår bästa period eller inte vet jag inte ännu men det kan mycket väl ha varit så.

Någon att lyfta fram idag?
–Nej, det var en stark kollektiv insats och ingen faller ur ramen

I denna nyhet: Herrsenior A Fredrikstad FK lag 2, Norge 2024-03-19 Fredrikstad FK lag 2, Norge 1-0

IFK Valla (h)
Siljevi
Härligt med 3 poäng i Kumla!

Michael Igår 15:57 Till Forumet

Igår 14:00