Gauthiod bättre i allt när Grebbestad föll

Grebbestad fick en drömstart på matchen och 1-0 efter 35 sekunder men det hjälpte föga. Gauthiod var det klart bättre laget och vann rättvist med 4-2 (3-1).

Första halvlek
Drömstart ja! Jo den kunde ju knappast inte varit bättre. 35 sekunder tog det, eller 19 sekunder om vi räknar från avspark 2 då Gauthiod fick göra om avsparken. Grebbestad bröt snabbt och spelade på djupet på Joakim Berggren som hittade in perfekt till Jesper Mattsson som satte 1-0 direkt!

Men det var väl det roliga i matchen för Grebbestad? Resten av matchen var Gauthiods och Grebbestad hade svårt med Gauthiods eviga långbollande. Ett par pass i backlinje och sedan långboll, eller från målvakt.

Och då Gauthiod var på hugget och löpte kopiöst med sina offensiva spelare, vann alla närkamper så blev det en jobbig dag för Grebbestad.

Efter fem minuter fick Gauthiod en hörna sedan ett skott touchat ett Grebbestadsben. Hörnan blev farlig och efter en nick framåt för Gauthiod satte Alkeo Qeraj bollen i nät men han var avvinkad för offside.

Men det gick bara fem minuter till av matchen innan det var 1-1. Men skulle det varit mål? En av alla långa krossboller nickades av Jonatan Nilsson fram mot Alkeo Qeraj som kunde lyfta in kvitteringen. Men visst var väl han offside. Såg klart ut där jag stod bra i linje. Skall bli intressant att se detta läge på VEO.

I den 25 minuten hade Gauthiod vänt efter det tidiga underläget. En bra lyftning mot Arvid Bergman som han före Mattias Jansson och lyfte in 1-2 i matchen.

1-2 stod sig sedan länge och man väntade på pausvilan så Grebbestad kanske skulle kunna få nya krafter. Men i 41 minuten lyfte Gauthiod in en frispark. Bollen damp ner till Arvid Bergman som sköt men bollen smet utanför men innan bollen passerade kom Jonatan Nilsson och slängde sig fram och drog in 1-3 via ribban.

Andra halvlek
Om Grebbestad fick en bra start på första halvlek så var det Gauthiod som fick det i andra. För klockan tickade endast upp till 48:e minuten då man lyfte in bollen och Jonatan Nilsson vann i luften mot Peter Mandic och nickade in 1-4.

Tre minuter senare slarvade Grebbestad och Gauthiod bvände snappt i sidled och Arvid Bergman fick ett kanonläge men sköt över.

Efter 62 minuter fick Grebbestad ett jätteläge. Philip Hansson lyfte in bollen mot en fri Jesper Mattsson som dock inte fick ordentlig träff med pannan utan det blev mer en touch vidare i stället.

Grebbestad fick nu lite mer att säga till om i spelet men man hade ändå svårt att få till målchanser och det kändes ändå som Gauthiod hade full koll på händelserna.

Gauthiods bäste målskytt hade fram till minut 67 inte haft någon egen målchans. Men då fick han läget och bollen förbi Mattias Jansson men inte in i mål och det blev en kamp mellan Grebbestads försvarare och Alkeo Qeraj och bollen utanför.

Efter 74 minuter hade Gauthiod en frispark i bra läge Oscar Norlin sköt men mer eller mindre rakt på Mattias Jansson som kunde boxa ut bollen. Bollen hamnade hos en ny Gauthiodspelare som fick bra träff direkt återigen rakt på Mattias Jansson som klarade.

I 88:e minuten kom Gauthiod igen. Jonatan Nilsson spelade fint fram Abdikarim Dahir Mohamed
Men skottet smet strax utanför efter en touch av Mattias Jansson eller möjligen en försvarare.

I första tilläggsminuten reducerade Grebbestad till 2-4. Amel Licina slog ett bra inspel som Gauthiod försvaret bra men inte bättre än att bollen hamnade hos frie Philip Hällgren som behärskat placerade in bollen.

Abdikarim Dahir Mohamed fick sedan en bra chans till innan matchen var slut men Mattias Jansson var bra med och räddade.

Då Skövde vann igår och Nordvärmland idag så är Grebbestad nu åter näst sist i tabellen och till veckan står man över.

Rättvis seger för gästande Gauthiod och Grebbestad har lite att fundera på inför de kommande matcherna och det vill nog till att man steppar upp några snäpp och vi skall reda ut detta.

Efter matchen fick jag ett ord med tränaren Jonas Björk:

Jonas, det blev en klar förlust mot Gauthiod. Vi fick en smakstart på matchen men sedan var det väl där vi var med under första 45 minuterna. Resten så var det bara Gauthiod?
– Gauthiod var bättre än oss i 9 minuter. Eller 94 då om vi hade första minuten.

Har du någon känsla för deras kvittering? Jag själv tyckte det var offside och stod väldigt bra i linje. Sedan hade det väl inte påverkat matchbilden?
– Nej, kanske inte? Jag ropade också offside och har hört av annat folk att det var 1,5-2 meter offside. Men idag hade det inte spelat någon roll utan dom hade gjort sina mål tillslut ändå. Dom var bättre på allt och mycket hungrigare. Fysiskt starkare. Tydlig och rak fotboll med diagonala passningar.
– Vi vann inte en duell, inte en andraboll och såg inte ut som vi tyckte det var så kul. Vi måste ha en bättre inställning och spela enklare, inte tappa boll på mittfältet så vi har en del att tänka på känner jag. Kanske bra med två veckors ledighet nu då?

Bara att glömma matchen så snabbt som möjligt och ladda batterierna för den väldigt viktiga matchen mot Karlstad hemma
– Ja så är det. Vi får åka hem och vara besvikna ikväll och någon dag till kanske. Sedan får vi samla oss komma laddade till träningarna och då sedan till matchen mot Karlstad

I denna nyhet: Herrsenior A 2021-10-02 IK Gauthiod 2-4 IK Gauthiod

Idag 19:00