Träningsmatch mot Högsäter

På lördag blir det tidig avspark i bortamatchen mot Högsäter. Redan klockan 12 blåser domaren igång matchen. En kul match mot ett lag med 4 st fd Grebbestadsspelare i truppen.

Högsäter GF
Högsäter har 4 st före detta Grebbestadsspelare i truppen. Daniel Andersson, Pontus Johannesson och bröderna Mergim och Granit Berisha. Mergim fick en svår knäskada i fjol men jag såg att han fanns med i truppen i senaste seriematchen.

Högsäter håller till i div 4 Bohuslän/Dal och har hunnit med två matcher så här långt i serien. Man öppnade med förlust borta mot Brålanda med 2-1 innan man sedan vann hemma mot Mellerud med klara 6-0. I 6-0 segern svarade Marcus Knutsen för hela 4 mål samt att han var lagets målskytt mot Brålanda.

Marcus Knutsen är ju en via känd målskytt och detsamma om Fredrik Söderqvist som även han håller till i Högsäter numera. Det gör att laget innehåller två mycket vassa målskyttar.

Sedan har man ju bröderna Berisha. Mergim hade 1 säsong i Grebbestad där han var mycket bra. Året efter skadade han dessvärre sig i knäet och kom sedan inte riktigt tillbaka och fick då svårt att ta en ordinarie plats i laget och lämnade sedan.

Granit är väl kanske den spelare som inte är från Grebbestad ursprungligen som varit den mest populäre spelaren bland fansen, i alla fall under senare år. En kämpe som alltid ger sitt yttersta i matcherna. Till årets säsong lämnade han tyvärr Grebbestad och välde då just motståndarna Högsäter som sitt nya lag där då redan brodern Mergim befann sig.

Grebbestads IF
I senaste matchen borta mot Forward blev det en ny 0-1 förlust. Inget direkt att säga om att det blev förlust men visst hade det varit spännande att se hur det gått om Valon Gashi satt oss i förarsätet vid sitt friläge efter bara tre minuter? Och sedan hade Thomas Reinfjord en ypperlig chans till kvittering på slutet men hans skott smet metern utanför. – Jag blev lite överraskad överläget då deras försvarare inte fick nickat undan så bollen kom lite snabbt, menade Thomas efteråt.

Men positivt i de senaste matcherna är förstås att det ser allt bättre ut defensivt. Vi släppte in en del mål i början av serien som såg något för enkla ut men nu ser det som sagt bättre ut.

Näste del för Jonas Björk att jobba med på laget är förstås offensiven. Vi skapar visserligen en del chanser men vi måste börja sätta chanserna. 7 gjorda mål på 8 matcher är förstås för svagt och något vi måste få ordning på under hösten om vi skall klara oss kvar i serien.

Efter ett uppehåll drar Grebbestad åter igång träningen idag. I morgon kör man dubbla pass för att å sedan spela mot Högsäter på lördag.

Forza GIF!

Vi tar en liten titt på tidigare möten med Högsäter GF
Matcher sedan dessa börjades fyllas i på hemsidan, år 2000: Grebbestad och Högsäter GF har mötts 2 ggr.
- Totalt matcher: 2 st, Grebbestad 2 vinster, 0 st oavgjort, Högsäter GF 0 vinster, 18-1 i målskillnad
- Träningsmatcher: Inga
- Tävlingsmatcher, serie, 2 st, Grebbestad 2 vinster, 0 st oavgjort, Högsäter GF 0 vinster, 18-1 i målskillnad
- Fem senaste, senast först (endast 2 matcher spelade): GIF-HGF 10-1 (2012), HGF-GIF 0-8 (2012)