Klar seger för GIF mot Kråkeröy

Grebbestad vann med klara 5-1 mot Norska Kråkeröy. Kråkeröy gjorde en bra första halvlek där Grebbestad ändå gick till pausvila med 2-1 efter en fin start. Efter paus blev det mer Grebbestad som kunde springa ifrån och vinna med 5-1.

Första halvlek, smakstart för Grebbestad
Grebbestad fick en kanonstart på matchen där man tog ledningen efter bara 90 sekunders spel. Detta efter egen avspark och rullande i backlinjen. Jag tror Kråkeröy hade en touch på boll ut till Grebbestadsinkast innan målet kom. Målet kom efter fin passning ut till Oskar Lindberg som i sin tur hittade in till Thomas Reinfjord som säker placerade in 1-0

Efter chocken över tidigt baklängesmål fick ändå Kråkeröy bra fart på sitt spel. Med aggressivt presspel från 15-20 meter in på offensiv planhalva.

Men Grebbestad som även dom startat bra i matchen kunde göra 2-0 efter 14 minuter. Markus Svensson slog en djupledsboll mot offsidestående Thomas Reinfjord men via en touch från försvarare hävdes detta och Thomas kunde löpa sig fri och sätt 2-0!

Kråkeröy kämpade på bra och efter 18 minuter hade man ett skott utifrån som dock gick rakt på Mattias Jansson.

Efter 21 minuter lyfte Kråkeröy in en frispark och min fick till en nick i ribban och i samband med detta så fick Kråkeröy straff då det i nickduellen var en armbåge med i bilden. Straffen satte Kråkeröys nr 7 stenhårt och välplacerat utan chans för Mattias Jansson som gick åt andra hållet.

Några minuter senare kom ett fräsande distansskott från Kråkeröjs nr 18 men bollen smet tätt över ribban.

När vi närmade oss halvtimmen så slarvade man i Kråkeröys backlinje vilket gav ett fint läge för Christoffer Söderlund men han tog lite för lång tid på sig och en försvarare han in och bryta skottförsöket.

Sedan hände inte så mycket mer i målchansväg. En bra halvlek av gästande Kråkeröy som jag upplevde något bättre än Grebbestad under de första 45 minuterna.

Andra halvlek, snabbt mål igen av Grebbestad
Om Grebbestad nätade snabbt i första halvlek så gick det ännu snabbare i den andra halvleken som bara var 40 sekunder gammal när 3-1 kom. Grebbestad spelade upp på Jesper Mattsson som kom in i paus och han släppte vidare till Thomas Reinfjord som sköt bra. Kråkeröys målvakt räddade med en fotparad men bollen gick rakt ut till Lukas Bäckström som enkelt kunde rulla in bollen i tomt mål.

Grebbestad dominerade i inledning av den andra halvleken och när gästerna slog en allt för hård bakåtpassning fick inte målvakten ordning på första touchen och nyförvärvet Jesper Matsson håll sig framme och kunde bryta och rulla in bollen i tomt mål, detta efter 59 minuters spel.

Efter 65 minuter fick Kråkeröy chansen på en indirekt frispark nära målet när Mattias Jansson plockat upp en bakåtpassning. Efter petning klippte Kråkeröys nr 10 till men skottet täckets av David Karlsson (ser det ut som på Jens Ohlssons bilder) eller om den passerade Davids fot så tog den på Mattias Jansson.

I samma minut fick Kråkeröys nr 25 på ett bra skott som tvingade Mattias Jansson att rädda till en hörna.

Efter fint spel fram hit blev det öppnare spel i resten av halvleken och spelet böljade fram och tillbaka men det var ändå Grebbestad som var lite vassare.

Efter 80 minuters spel kom matchens sista mål och det var Lukas Berntsson som hittade in till Edison Kelmendi som tog emot och snabbt klippte till och bollen letade sig in i nätet via händerna på Kråkeröys målvakt.

Två minuter senare slarvade Grebbestad på egen planhalva och Kråkeröy hittade snabbt en boll på djupet där nr 10 blev fri men avslutade precis utanför.

Med två minuter kvar av ordinarie tid då Grebbestad tog en snabb kort frispark till Lukas Bäckström som klippte till bra men Kråkeröys målvakt kunde rädda till en hörna.

På andraboll efter hörnan kunde David Karlsson snabbt vända om och skjuta men bollen smet precis utanför.

Efter matchen fick jag en liten pratstund med tränaren Peter Levin

Peter, det blev en klar seger med 5-1. Dina reflektioner över första halvlek?
– Vi får en väldigt bra start när Thomas Reinfjord tidig ger oss ledningen. Vi fortsätter med ett bra spel i ett antal minuter, fram till 2-0 efter 14 minuter.

– Sedan släpper vi in Kråkeröy i matchen och dom kan sätta 2-1. Kråkeröy var sedan hetare än oss resten av första halvlek tycker jag. Vi fick inte riktigt ordning på spelet. Men vi släppte inte till något mer direkt bakåt och vi kunde behålla 2-1 till den andra halvleken.

Drömöppning även i den andra halvleken med snabbt mål
– Ja, det gjorde förstås gott. Vi ändrade lite i spelet så vi spelade mer 4-3 och det betalade sig. Vi fick högre press på dom och stressade dom till misstag.

Kändes lite som dom inte heller orkade vara lika aggressiva?
– Det kan väl tyckas men sedan var det nog jobbigt för dom att få 1-3 direkt efter några sekunder. Så det var väl lite förståeligt att luften gick ur dom lite. Men det skall inte ta bort äran från våra killar som visade bra spel. Vi kom mer rätt i positionerna och hade ett bättre spel i andra halvlek helt enkelt.

Mycket fina första 20-25 minuter böljande sedan
– Det blir ofta så med flera byten, men som sagt roligt att se våra yngre killar som visade väldigt bra takter

Någon spelare att lyfta fram idag
– Vi har stabilt försvar som vanligt. Roligt för Thomas Reinfjord att få göra två mål.

I denna nyhet: Herrsenior A Kråkeröy IL, Norge 2020-02-29 Kråkeröy IL, Norge 5-1