Intervju med Granit Berisha

Nu kommer äntligen intervjun med Granit Berisha efter att ha blivit uppskjuten ett par gånger.

Efter 6 raka säsonger lämnade Granit Berisha Grebbestad inför 2019 års säsong. Årsfesten för 2019 fick en kanonstart då Andreas Ström tog micken och meddelade att Granit Berisha är klar för 2020 varpå Granit klev in i festlokalen: - Nu är jag hemma igen, sa Granit!

Hemsidan passar naturligtvis på att ställa några frågor till Granit

Hej Granit, hur står det till?
– Jo tack, det är bra, bara fint!

Hjärtligt välkommen tillbaka till Grebbestads IF
– Tack så jättemycket!

Det var en väldig överraskning Andreas Ström och du bjöd på årsfesten i lördags. Mycket planering bakom för att hålla detta hemligt?
– det kan man väl säga. Vi har planerat detta i två veckor nu och ville hålla det så hemligt som det bara gick och det lyckades vi bra med.

Hur kändes det att kliva in i festlokalen som GIF-spelare igen? Antar att du kunde känna på glädjen i lokalen?
– Absolut. Det var jätteroligt att komma in i lokalen som gubben i lådan. Jag har saknat laget och man kan ju se på bilderna från årsfesten hur glad jag är att vara tillbaka.

Efter 6 säsonger i Grebbestad skrev du på för IFK Uddevalla i fjol. IFK och Grebbestad möttes i en träningsmatch där ni var bra och vann mot oss och då såg det bra ut för er
– Ja, det stämmer! Jag minns matchen bra och vi var riktigt bra där samtidigt var ju Grebbestad inte riktigt så bra där. Jag vet ju själv hur det är i träningsmatcher, man är inte riktigt lika fokuserad som i en seriematch även om man vill göra ifrån sig bra för att spela ihop laget.

Men sedan fick ni en tuff säsong med spelare som försvann och som jag uppfattat mycket skador och då gick det väldigt tungt för er och ni åkte för mig överraskande ur div 2
– De blev tyvärr så när viktiga spelare går sönder och en fick lämna...Truppen blev tunn och vi hade ett väldigt ungt lag. Många juniorer som gjorde sin första seniorsäsong så vi saknade rutin i laget. Ju längre säsongen gick desto mer led vi av detta då vi hade mycket skador.

Du har ju nu haft det tråkiga ”nöjet” att åka ur först div 1 med Grebbestad och då sedan div 2 med IFK Uddevalla. Var det lika jobbigt båda gångerna eller kändes den ena värre än den andra?
– Det är ju aldrig roligt att åka ur en serie. Men skall jag var ärlig sved det lite mer med Grebbestad när vi åkte ur div 1. Det skiljde ju bara en poäng om jag minns rätt. Med Uddevalla, som sagt aldrig roligt att åka ur en serie, men vi var ju borträknade sista tre matcherna så då var man ändå inställd på det. Så mitt svar blir att det gjorde lite mer ont att åka ur med Grebbestad.

Du sa på festen att nu är du hemma, är det så det känns?
– Precis! Det är så det känns varje gång jag är uppe i Grebbestad. Jag mår bra och jag trivs jättebra. Mår jag bra, presterar jag bra. Så det här känns helt rätt att vara hemma igen!

Du spelar ju futsal med och din klubb där har ju dominerat i Sverige de senaste åren. Men till i år har ni j tappat många spelare och det går tyngre för er?
– Precis. Vi har tappat fyra riktigt bra spelare från truppen och det är samma där. Försvinner bra spelare blir det svårare för laget. Sedan har det varit lite oroligt runt om kring laget som man kunnat läsa i tidningen men vi kämpar på vidare och vi skall gå till slutspel dit de 8:a bästa lagen går.

Med tanke på futsalen, när kommer du att kunna träna för fullt med Grebbestad
– Jag kommer att träna för fullt från i januari. Sedan får vi se hur det blir med ”krockar” men tanken är att jag skall igång i januari!

Vad är ditt bästa minne från tidigare år med Grebbestad?
– Bara bra minnen nästan. Enda undantaget blir ju när vi åkte ur div 1 givetvis. Men bästa minnet måste bli när vi gick upp i div 1. Sedan minns man väl GIF Ultras med!

Du nämnde att fler lag varit och ryckt lite i dig? Hur många lag är det som hört av sig?
– Det är fyra laget som hört av sig.

Men det var ingen tvekan där med att det var Grebbestad som gällde?
– När frågan kom från Grebbestad att komma tillbaka var det väldigt enkelt att skriva på för Grebbestads IF.

Då tackar vi för intervjun och så ser vi fram emot träningsstart i januari
– Tack så mycket

I denna nyhet: Herrsenior A Granit Berisha Granit Berisha tillbaka i GIF