Viktor Adebahr med i ungdomssatsning i Grebbestad

A-lagsspelaren Viktor Adebahr har erbjudit sina tjänster till extraträningar för Grebbestads ungdomar och ledare. Detta för att att man skall få lite extra träning och tips för att utvecklas ännu mer.

Se bilder från dagens träning med Viktor Adebahr, 2019-05-19

Viktor Adebahr, till vardags är du spelare i Grebbestads IF A-lag. Men du har på senaste tiden även engagerat dig med utbildning för ungdomsspelare och ledare. Hur kommer detta sig?
– Vi pratade om att kunna lägga till lite extraträning för ungdomarna i föreningen. Ett träningspass extra utöver det vanliga som dom har. Jag har jobbat en hel del på olika akademier och även gått en tränarutbildning. Jag tycker det är kul att hålla på med träning. Det här har fungerat jättebra och första gången var vi över 30 personer. Lite mindre idag men ändå ganska många. Vi är många duktiga ledare i föreningen och vi hjälps åt här under träningarna. Vi försöker att ge dom en massa tips under dagen så det skall bli en bra och givande träning.

Du jobbar även med barn. Antar att detta är något du brinner lite extra för?
– Ja så är det ju. Och jag tycker det är kul att utbilda ungdomarna i fotboll. Det är väldigt roligt och jag har ju själv spelat fotboll i många år och haft många bra tränare. Detta blir ett bra sätt att kunna dela med sig av det man har lärt sig. Det är väldigt kul att vi kunnat starta upp detta i Grebbestad och att det då finns ett intresse för det bland spelare och ledare.

Hur kommer det sig att du blev involverad i detta?
– Jag tog kontakt med ungdomssektionen och så hade vi ett möte där jag sa att jag vill vara med och hjälpa till. När jag sedan slutar spela själv så vill jag jobba med något inom fotbollen och då behöver man vara med och lära sig själv. Vi tyckte på mötet att det lät bra så då satte vi igång med det.

Kan du berätta vad det hela innebär, vad gör ni på träningarna?
– Vi tittar mycket på grundteknik med passningsspel. Förstatouch, mottagning. Sedan försöker vi spela väldigt mycket och då går vi in, alla tränarna, och stoppar spelet och visar och förklarar, förtydligar situationer. Så spelarna får tänka på hur kunde vi gjort detta annorlunda för att det skall bli enklare för oss. Har kan vi lägga ner tid på detaljer.

Hur viktigt är det att ungdomarna för rätt skolning tidigt?
– Ja, det är väldigt viktigt med hur dom kan få lära sig saker redan i tidig ålder genom att spela mycket så kan dom utveckla sig.

Hur många gånger har ni gjort detta och hur ser ev. Planering t för framtiden?
– Vi har som mål att försöka få till ett sådant här träningstillfälle en gång varje månad under säsongen. Det har varit väldigt bra uppslutning på dessa träningar och det verkar som det fungerar bra och förhoppningsvis kan vi försöka att ha detta under hela året.

Efter din egna fotbollskarriär, kan du se dig som ungdomsledare?
– Det vet jag inte riktigt ännu. Jag vill jobba med fotboll och om det sedan blir med a-lag eller ungdom vet jag inte ännu men det är med fotboll och idrott jag vill jobba.

Tack för pratstunden Viktor
– Tack så mycket själv. Jag vill även att du berömmer våra duktiga ledare som vi har här som då även är med och håller i dessa träningar. Dom är jätteduktiga vilket är väldigt viktigt och bra för ungdomarna.

En härlig kommentar från träningen idag var när en av grabbarna i smålagsspel satte ett långskott. Då sa ledaren Magnus Morin: - Skjut inte långskott utan passa framåt i stället. Svaret från killen som lät inte vänta på sig: - Men det är ju roligt att göra mål.

En kul kommentar och i spelets utveckling har så är det ändå kanske som Magnus var inne på inte det viktigaste med att göra mål utan att i stället lära sig grunderna med då passningar bland annat.

Michael Torbentsson är ungdomsansvarig och vi passar på att ta ett litet ord även med honom

Hej Michael. Hur viktigt är det att exempelvis killar som Viktor Adebahr från Grebbestads a-lag ställer upp på detta?
– Hej, jag tycker det är jättekul för alla våra ungdomar och det är ju a-lagsspelarna som är idolerna. Att då få int dom som tränare och instruktörer är väldigt värdefullt.

Berätta hur det kommer sig att ni engagerat Viktor?
– Viktor hade erfarenhet från Norge med akademidelen Vi fick en möjlighet att ha ett möte med honom och vi kom fram till att det här var en jättebra aktivitet att samla alla våra ungdomar till extraträning.

Du var ju lite inne på det tidigare men hur viktigt är det att killarna från a-laget ställer upp på detta? Dom är ju säker många gånger förebilder och kanske idoler till dessa ungdomar?
– Ja så är det ju. Man ser ju när man är och tittar på a-lagsmatcherna. Dom har koll på vila som spelar och vilka nummer dom har, vart dom spelar på planen osv.

Ni kommer ju även senare under sommaren att köra fotbollsskola för ungdomarna. Jag antar att det blir med hjälp av flera av a-truppens spelare som vanligt?
– Så blir det. Det blir Viktor Adebahr som har huvudansvaret för den också. Sedan blir det fler ledare och då förhoppningsvis från a-truppen men där är ännu inga namn klara. Men det är målet.

Det är andra tillfället som ni nu har denna extraträning
– Ja så är det. Förra gången var innan serier hade startat så där var uppslutningen lite större. Nu var det Bohuslyft och någon match på några årskullar så då blev det lite färre idag. Under säsong är det lite svårare att få ihop det på helgerna då det nästan alltid är någon aktivitet.

Tack för pratstunden och lycka till framöver med ungdomssatsningen
– Tack

I förrgår