Mattias Svensson mot sensationell comeback?

I början av januari fick han domen: Ingen mer fotboll! Men efter senaste operationen säger Mattias bestämt: - Jag skall spela fotboll igen.

• Du är nyopererad igen, berätta:
– Jag har transplanterat in det nya brosket i knäet i måndags för en vecka sedan och läkaren var nöjd med operationen. Så nu är det bara att hoppas på det bästa så får vi se.

• Hur många operationer har du gjort i ditt knä?
– Det här var sjunde om jag inte har räknat fel.

• För att återgå till 8:e januari då du fick chockbeskedet, kan du kort beskriva hur det kändes?
– det var ett av dom tuffaste grejerna jag varit med om i alla fall. Fotboll är mitt liv och vakna upp från operationen och höra att du i princip aldrig mer kommer att kunna gå var jävligt tufft att få höra.

• Din pappa Peter Svensson, lagledare a-laget och din mamma Ulrika, var mycket ute och sökte på nätet om skadans art. Bland annat hittade han att tidigare landslagstjejen Jane Törnqvist gjort denna operation. Man ringde upp henne och frågade om det var okey med en pratstund om hur hennes skada varit. Hur har det känts med allt dom sökt och letad efter lösningar för dig?
– Det har känts väldigt bra och det hjälper till väldigt mycket att dom kollar upp och ringer runt kollar med folk som gjort denna operation så det har betytt mycket.

• Vilket stöd har du fått av vänner, bekanta och andra?
– Väldigt mycket. Man märker att folk runt omkring bryr sig, medspelare, motståndare, familj, flickvän, vänner, alla möjliga.

• Sedan har du bland annat träffat Michael Svensson, tidigare med i herrlandslaget efter att ni hittat en artikel i tidningen om en liknande skada för honom, berätta lite kort:
– Ja, jag fick syn på att han hade gjort en sådan operation. Så vi tog kontakt med Halmstad där han spelar och sedan hörda han av sig. Vi pratade en stund och sedan har jag varit ner hos honom i Halmstad och fick träffa deras duktiga sjukgymnast som är bra på knäskador. Sjukgymnasten visade lite övningar som jag skall köra och sedan skall jag höra av mig och var väldigt välkommen ner att träna med honom.

• För att återgå till din operation, hur känns det nu en vecka efter?
– Jag har ingen smärta i knäet så det är väldigt skönt. Det är lite jobbigt att ta sig någonstans men det viktigaste är att det inte gör ont. Jag har en ortos på, ett ledat knäskydd som är i låst läge så jag inte kan böja på knäet.

• Hur bedrivs din rehab den närmaste tiden?
– Ortåsen är ju låst så jag skall ha benet rakt i två veckor. Sedan låser man upp två skruvar så man kan böja lite på benet fram och tillbaka men det får inte gå i sidled. Efter det två första veckorna räcker det att jag har ortosen på när jag går ut i ytterligare fyra veckor. Sedan tar man bort ortosen och börjar så smått gå och göra enkla övningar, sedan stegrar man sakta med lite vikter och sedan ökar man på övningarna. Och om allt går väl skall jag kunna börja löpträna lite lätt om 7-9 månader.

• Okey, det som alla nu undrar över: Vad säger läkaren om skadan och eventuell fotbollsspelande?
– Han säger inte nej. Han sa att det vi gjort nu gick väldigt bra och han var nöjd. Sedan får tiden utvisa hur det nya brosket växer och sedan är det mycket upp till mig själv som han säger. Det kan vara så att om man börjar spela och skulle skada korsbandet så blir det värre för mig eftersom jag har transplanterat brosk och inte det naturliga. Men så kan man ju inte riktigt tänka, att jag skall fläcka sönder korsbandet. Så han menar på att det är upp till mig.

• Vad tror du själv, kan du komma tillbaka till fotbollsspel?
– Jag SKALL tillbaka till fotbollsspel!

• Hur tycker du det gått för Grebbestad hittills och vilken tycker du är Grebbestads bästa match hittills, resultat?
– Det har gått väldigt bra hittills. Dom är duktiga och spelar bra fotboll. Grebbestad är väl det enda lag jag sett hittills som försöker spela fotboll. Och när vi är så pass duktiga på det så blir det även resultat. Skoftebyn var mycket bra första halvlek. Sedan var det även mycket bra senast mot Frölunda.

– Vilken är Grebbestads sämsta match så här långt?
– Älvsborg hemma var riktigt usel.

• Vad tror du om seriefinalen på torsdag?
– Det kommer att bli tufft. Stångenäs är bra på att kontra så det gäller att inte tappa boll. Vi är så pass bra så vi skall kunna klara av det. Så jag tror vi skall kunna ta det.

• Hade du kunnat trott att Stångenäs och Grebbestad skulle spela seriefinal? Eller för den delen något av lagen?
– Nej, inte inför serien. Men efter jag sett två tre matcher så absolut. Då har vi ju sett att lagen som kommit upp nerifrån är dom mest spelande och det ger resultat. Dom andra lagen är ju inga höjdare på att spela fotboll och det straffar sig och vissa har varit riktigt dåliga. Så jag är inte helt överraskad.

Tack så mycket Mattias och så önskar vi dig lycka till i framtiden.

I denna nyhet: Mattias Svensson

Igår 19:00