Grebbestad allt närmare nytt kontrakt

Grebbestad vann hängmatchen borta med Grundsund med 5-2 (3-2) och klättrade upp på en fjärde plats i tabellen. Men ännu återstår det en del innan kontraktet är säkrat.

Stora kortet: Kvittering till 2-2 på frispark från Robin Wickins

Men trots den klara vinsten för Grebbestad så var man riktigt illa ute under den första halvleken där Grundsund skapade många fina chanser.

Grebbestad nådde inte upp till någon bra nivå under första halvlek och Grundsund fick stora ytor framför allt på sin högerkant där duktige Mattias Karlsson huserade.

Just Mattias Karlsson spelade fram Jonas Fransson till matchens första farlighet efter tolv minuter. Men Grebbestads målvakt Henrik Olausson var fint med och räddade friläget.

I stället var det Grebbestad som tog ledningen efter 19 minuter då Mattias Svensson slog en bra boll på djupet mot Olle Kristoffersson. En Grundsundspelare hann först på bollen men brytningen gick mot bortre stolpen där Kim Meijer dök upp och kunde slå in 0-1 i tomt mål.

Men efter målet hade Grundsund en bra period och man skapade flera fina chanser och kvitteringen hängde i luften.

Först hade man ett straffläge även om Grebbestad borde ha fått frispark vid två tillfällen precis före men domaren friade vid samtliga tillfällen.

Lite senare slog Jonas Fransson ett bra inlägg till frie Magnus Book som totalmissade nicken och träffade bollen med axeln i stället och chansen rann bort.

Efter 26 minuter visade Andreas Klarholm upp sig för första gången och skottet touchade en Grebbestadsförsvarare och gick centimetrar utanför.

På den följande hörnan fick Peter Olofsson på en utmärkt nick och här räddades Grebbestad av Kim Meijer som kunde nicka undan på mållinjen.

Jonas Fransson fick en ny chans när han smet före sin Grebbestadsförsvarare men denna gång sköt han över.

Efter alla dessa chanser för Grundsund så stack Grebbestad emellan med en bra chans efter en halvtimme och det var Henrik Lundin som fick på ett fint volleyskott efter en hörna men Grundsunds målvakt Niklas Karlén räddade fint.

I den 34:e minuten kom den mycket rättvisa kvitteringen när nr något för enkelt fick vända runt och skjuta in 1-1 från nära håll.

Men nu började Grebbestad äntligen få till lite anfallsspel och tre minuter senare var det ytterst nära Henrik Lundin ha gett Grebbestad en ny ledning på Mattias Svenssons perfekta inspel men Henriks avslut gick i burgaveln.

Men strax efter hittade Mattias Svensson fram till Olle Kristoffersson som kom fri och slog in 1-2 mellan benen på Niklas Karlén.

Men Grundsund svarade blixtsnabbt. Man var på väg igenom och fick en frispark som Robin Wickins kunde sätta direkt till 2-2.

Grebbestad skulle ta ledningen för tredje gången i matchen i halvlekens näst sista minut. Martin Kallin slog in en frispark som hemmamålvakten såg ut att ha kontroll på men då dök Olle Kristoffersson upp och kunde skarva in 2-3 förbi en förvånad målvakt.

Direkt efter avspark fick Grebbestad nytt jätteläge. Nu var det Olle Kristoffersson som spelade in till Mattias Svensson men Niklas Karlén räddade fint till hörna.

I den andra halvleken så kändes det som Grebbestad hade bättre kontroll på Grundsund.

Grebbestad öppnade med en bra chans tidigt i andra halvlek när Mikael Albrektsson dribblade sig igenom och spelade in till Jonas Söderlund. Men precis när Jonas skulle skjuta studsade bollen till och trots det fria läget blev det inget utan en ”jättemiss”.

Grundsund hade sedan en kort men bra period där man bla skapade fem raka hörnor och den sista blev farligast då Robert Olofsson fick stå helt omarkerad och han fick på en kanonnick i ribban och ut.

Efter 74 minuter såg matchen ut att kunna avgöras när Olle Kristoffersson kom fri, revs ner av Niklas Karlén och Grebbestad fick en straff. Men den följande straffen slog Jens Plate högt över och matchen levde fortfarande.

Men två minuter senare kom avgörandet. Jens Plate sköt ett ”misslyckat” skott som blev en perfekt passning till Jonas Söderlund som satte 2-4.

Och med fem minuter kvar spikade sedan Grebbestad slutresultatet när Mattias Svensson spelade in till Robin Persson som från nära håll satte 2-5.

– Vi slarvade en hel del i första halvlek och gick bort oss så dom kunde hämta in vår ledning två gånger. Men vi hade tur i första då dom hade några riktigt bra chanser. Men i andra halvlek kontrollerade vi matchen, sa Grebbestads lagledare Peter Svensson.

Bäst i Grebbestad var Martin Kallin, Daniel Landén, Armin Kapetanovic, Mikael Albrektsson och Olle Kristoffersson.

Bäst i Grundsund var Mattias Karlsson som var livsfarlig hela första halvlek. Han försvann dock under stora delar av andra halvlek.