Överby slog Tanum

I en träningsmatch på Hedevallen i Tanum föll Tanum mot Överby med 1-2 (1-0). Avgörande för matchen blev Överbys fina start på andra halvlek.

Det blev en ganska jämn match spelmässigt i den första halvleken där Tanum höll på att få en riktig kanonstart men Andreas Friberg sköt utanför när han fick ett utmärkt skottläge efter hörna.

Några minuter senare svarade Överby upp med en bra chans för Kjetil Dahlby men Tanums målvakt Magnus Ivarsson svarade för en fantastisk fotparad. Chansen föregicks annars av en solklar frispark för Tanum som domaren släppte.

Efter 13 minuter tog Tanum ledningen. Abdi Rahman Ali Noor nickade fram till Andreas Friberg som befann sig långt ute på kanten med han klippte till och fick en underbar träff och bollen for i en otagbar båge över Överbys målvakt Robin Pettersson och stolpe in till 1-0.

Minuten senare höll Överby på att kvittera men Christoffer Tingelholm skott räddades av Magnus Ivarsson.

Tanum var sedan nära 2-0 när Robin Pettersson tappade Andreas Frispark långt utifrån men Robin hade tur och bollen gick utanför.

I slutet av halvleken kom Överby lite bättre och man fick ett par bra chanser. Först när Armin Kapetanovic kom fri men sköt rakt på utrusande Magnus Ivarsson och sedan strax före pausen prickade Daniel Andersson ribban med en frispark.

Den andra halvleken öppnades med en stor dominans av Överby som hel spelade ut Tanum i ca 20 minuter.

Anders Cavalli-Björkman fick ett bra skottläge för Överby men sköt utanför.

Tanums enda läge under denna period var bra. Andreas Friberg slog ett inlägg som Anders Sköde borde ha nickat mål på men nicken gick tätt utanför.

I stället kom efter en spelad timme den mycket rättvisa kvitteringen när Alexander Larsson allt för lätt sprang igenom Tanums försvar och satte 1-1.

Direkt efter Tanums avspark bröt Överbys Armin Kapetanovic och lekande lätt tog han sig igenom Tanums försvar men sköt rakt på Magnus Ivarsson.

Tanum började jämna till spelet men då kom Överbys ledningsmål. Efter en hörna kunde Emir Kapetanovic forcera in 1-2 vilket skulle bli segermålet.

Tanum avslutade visserligen bra med fina chanser. Den bästa fick Abdi Salam Ali Noor med nio minuter kvar att spela men trots friläge fick han se sin lobb gå utanför.

Även Andreas Friberg och Fredrik Karnström hade skott i slutminuterna men Robin Pettersson hade inga större problem att klara dessa. Och 1-2 stod sig matchen ut.

Spelmässigt efter Överbys strålande inledning av andra halvlek var det en rättvis seger men chansmässigt skulle Tanum nog ha klarat oavgjort.

Bäst i Tanum var målvakten Magnus Ivarsson medan Överbys bäste var Armin Kapetanovic.

Tanum ställde upp med 4-5-1 från vänster: Magnus Ivarsson, Jonas Plate, Daniel Wikström, Abdi Salam Ali Noor, Christian Mattsson, Abdi Rahman Ali Noor, Ulrik Karnström, Fredrik Karnström, John Ekström, Andreas Friberg och Anders Sköde.

På Bänken: Kim Gustavsson, Erik Wallentin och Viktor Hagerman.

Mål:
1-0 13 min Andreas Friberg, ass Abdi Rahman Ali Noor