GIF föll på tilläggstid

Efter en tuff batalj föll Grebbestad hemma på Siljevi mot Viken med 2-3 (1-1). Detta sedan Vikens segermål kommit på tilläggstid av Robin Johnson.

Grebbestad var det lag som öppnade klart bäst och första kvarten gick till Grebbestad som redan efter två minuter fick första läget då Jonas Söderlund vann boll ute på kanten och spelade inte till Arber Plava men dennes skott blev dock snett och gick långt utanför.

Viken började sedan komma in i matchen och Jimmie Larsson provade med skott på frispark långt utifrån som Henrik Olausson inte hade några problem med.

Efter en kvart hade Viken ett bra anfall där bollen spelades fint in till Thomas Larsson som fick ett utmärkt läge men avslutade svagt utanför.

Efter 21 minuter fick Grebbestad ett bra läge då Ahmed Rashids inlägg nickades bra diagonalt in i straffområdet mot framstormande Markus Svensson men Vikens målvakt Johan Leandersson gjorde en djärv bra utrusning och klarade precis framför Markus Svensson.

Viken hade nu sin bästa period i första halvlek och Linus Fritzon provade med ett skott från sidan som gick rakt på Henrik Olausson.

Philip Palmaer bröt in bra från högerkant och sköt ett tungt skott som toucha en Grebbestadsspelare efter 30 minuter och gick till hörna.

På den följande hörnan nickade Thomas Larsson tämligen omarkerad in 0-1 från nära håll.

Grebbestad var nära omedelbar replik då Vikens mittförsvar inte fick undan en boll och Joakim Sandsten kunde bryta, avancera fram och sköt stenhårt i stolpens insida och ut.

Vikens Johan Pettersson fick ett bra läge att öka på men Henrik Olausson klarade fint.

Efter 38 min kom Grebbestads kvittering sedan Arber Plava snyggt vänt om och slog ett inlägg som Vikens Jimmie Larsson olyckligt nickade i eget mål.

Minuten senare var Grebbestad nära igen då man vann en boll fram till Markus Svensson som blev fri men en ny bra djärv utrusning och Johan Leandersson som lyckades rädda Markus skott.

Pigge inhopparen Sebastian Fransisco i Viken spelade in till Linus Fritzon som sköt direkt men Henrik Olausson räddade.

I slutsekunderna av första halvlek fick Viken ett friläge där två man blev fria med Henrik Olausson. Thomas Larsson spelade mot Johan Lindh men Henrik Olausson var med på noterna och kunde bryta passningen.

– En av våra bättre halvlekar och spelmässigt tycker jag vi var det bättre laget sett över hela halvleken men chansmässigt var det nog rättvist med 1-1, sa Grebbestads tränare Björn Berntsson.

Andra halvlek gick till Viken som tryckte på direkt i andra halvlek. Sebastian Fransisco fick ett fint läge efter 48 minuter men Henrik Olausson räddade med en fotparad.

Grebbestad kom tillbaka något en period och Markus Svensson hade ett fint skott i burgaveln innan man tog ledningen.

Det var efter 56 minuter som Martin Kallin lyrade in en frispark som Markus Svensson nickade i mål.

Linjemannen vinkade för offside vilket domaren då blåste för. Men efter kraftiga prostester från Grebbestad sprang domaren ut för att prata med assisterande domare.

Assisterande domare tyckte det varit en touch innan Markus nickade i mål men då domaren bedömde att så inte var fallet ändrades domslutet till mål för Grebbestad.

Sebastian Fransisco var hela tiden pigg och slog ett bra inlägg till Johan Lindh som nickade över efter en timmes spel.

Men efter 62 minuter fick Viken straff, något lättvindigt då domarna mycket sällan blåser för det som nu skedde och kanske var han påverkad av situationen då Grebbestad fick 2-1?

Hur som helst satte Philip Palmaer 2-2 med en bra straff och utan chans för Henrik Olausson som gick åt rätt håll.

Efter målet blev det nu mer och mer Viken som tryckte på och Grebbestad fick inrikta sig på försvarsspel.

Ett par minuter efter kvitteringen hade Viken en bra frispark som sköts av Stefan Persson, hårt men centimeter över.

Men så mycket mer skapade inte Viken trots övertaget. Inte förrän i den 91 minuten då man fick en frispark som Robin Johnson lyckades få i mål via rygg/nacke på sig själv och vidare in i mål till 2-3.

Rättvist efter den andra halvleken men ändå snöpligt då det kom så sent.

I den femte tilläggsminuten fick Grebbestad en sista chans till kvittering men Michael Johanssons skott kunde täckas av Vikenförsvarare.

– Viken tog över i andra halvlek men det är tråkigt att släppa in mål så sent och det såg inte otagbart ut men det var rättvist att Viken vann med sin andra halvlek, sa Björn Berntsson.

Henrik Olausson var mycket bra. Plus även till Martin Kallin, Daniel Landén, Joakim Sandsten och Arber Plava.

Idag 19:00

Igår