Crystal Palace slog IFK Göteborg på Siljevi

Nästan varje sommar bjuds det på fotbollsunderhållning av hög klass på Siljevi i Grebbestad.

Är det inte en kändismatch så är det topplag som kommer på besök och på tisdagskvällen spelade IFK Göteborg mot engelska Crystal Palace som vann med 2-1 (2-0).

De 1311 personerna i publiken fick se en underhållande match som även blev ganska tuff emellanåt och det visades många gula kort.

Crystal Palace började klart piggast och redan efter 90 sekunder pangade Paul Ifill in 0-1 otagbart i Bengt Anderssons vänstra kryss.

Palace fortsatte med piggt spel och hade några bra skott utifrån men efterhand tog IFK över spelet men man var väldigt uddlösa framåt i första halvlek där man bara hade ett avslut på mål av Pontus Wernblom.

Då var Palace desto effektivare och i slutet av halvleken fick James Scowcroft på en härlig volley som även den satt otagbart till 0-2.

I den andra halvleken jämnade Crystal Palace ut spelet. IFK bytte in George Mourad och fick då in en spelare som kunde matcha Palace mittbackar i luften.

George Mourad hade tidigt i andra halvlek en bra nick som Scott Flinders tvingades tänja sig till max för att rädda till hörna.

Den följande hörnan blev farlig då Pontus Wernblom nickade i ribban och Mattias Bjärsmyr var nära på returen.

Palace duktige mittback Leon Cort hade i mitten av halvleken en bra nick efter frispark som tvingade Bengt Andersson till en bra räddning.

Men efterhand tog IFK över rejält och man hade bra tryck mot Palace mål och Pontus Wernblom fick ett kanonläge efter fin passning men Scott Flinders avvärjde med en fin fotparad. Men med kvarten kvar fick äntligen IFK hål på Palace då George Mourad med nick från nära håll satte 1-2.

Några minuter senare var Andres Vasques nära med ett volleyskott men bollen gick centimeter över.

Med fem minuter kvar att spela drog Pontus Wernblom på sig sin andra varning och fick lämna planen men trots detta tryckte IFK på men man lyckades inte skapa fler bra lägen och 1-2 stod sig matchen ut.

I IFK var Stefan Selakovic. I Palace var mittbackarna Mark Hudson och Leon Cort bäst.

Igår 19:00

I förrgår