GIF’s marknadsgrupp – Intervju med Kenneth Eriksson

Då det mesta med fotbollen idag är dyrare än för några år sedan har Grebbestads IF numera en marknadsgrupp. Sett till vad deras arbete gör med att få in bidrag från Partners eller sponsorer som det tidigare kallades ser man att deras jobb är oerhört viktigt för GIF

För att förstå betydelsen av marknadsgruppen kan vi nämna att intäkterna som numera kommer Grebbestad till handa har ökat stort sedan Marknadsgruppen började sitt jobb. Ser man på siffror har de från 2013 femdubblats till 2018.

Pengar som kommer väl tillhands då utgifter för anläggning, seniorverksamheten med fram för allt a-truppen, resor och ungdomslag har ökat kraftigt senaste åren.

Så vi tar tillfället i akt och tar en pratstund med ordföranden i GIF’s marknadsgrupp Kenneth Eriksson och även en kortis med Grebbestads IF’s ordförande Anders Eklund och klubbens kassör Ulrika Mattsson.



Hej Kenneth, hur är läget
– Ja det är alldeles utmärkt. Det är bråda tider nu för min del.

Vi läser med jämna mellanrum om nya Partners till Grebbestad och det har framför allt under 2018 och 2019 varit frekventa nyheter och vi tänkte att det var lite läge att kolla upp lite mer med dig vad GIF’s marknadsgrupp egentligen är. Vi börjar lite smått med dig själv. Vem är du? Vad har du för bakgrund och hur hamnade du i Grebbestads IF
– Jag kom till Grebbestad för en så där 25 år sedan. Jag och min fru hade en villavagn på Edsviks Camping under ca 10 år och vi trivdes bra i Grebbestads samhälle. I Grebbestad hade vi även varit tidigare med båt då vi tillbringade mycket tid längs kusten med den. Vi hamnade ofta i Grebbestad av någon anledning.

- Detta mynnade ut i att vi sedan köpte ett hus här i Grebbestad för 15 år sedan nere i centrum. Innan hade vi ett boende i Lilla Edet där jag kommer ifrån och till en börja med hade vi huset mer som en sommarstuga.

- Men sedan några år tillbaka är jag pensionär och vi har flyttat hit permanent. Jag har varit skriven här sedan vi köpte huset så lite Grebbestadsbo har jag väl blivit men fullvärdig blir nog inte min generation

Du är ju inte härifrån från början, hur kommer det sig att du lägger ner en massa arbete för GIF?
– Jag är ju fruktansvärt fotbollsintresserad och har alltid varit. Jag har varit tränare för pojkar i 10-15 år. Jag har varit ordförande i Inlands IF och jag har lagt ner otroligt mycket tid i föreningsliv genom åren.

- När jag kom hit sa Bengt Mattsson: - Nu måste du gå med i Grebbestads IF! Men jag sa att nu är jag trött på det här med föreningsliv så jag gick inte med. Men då sa han att jag i alla fall skulle sponsra föreningen så jag kunde gå rakryggad genom samhället och det gjorde jag då medans jag drev mina egna företag.



- Men nu har jag sålt företagen till våra barn, så nu driver jag inga företag längre och är pensionär och har tid att ägna mig åt detta. Min bakgrund är ju att jag har drivit säljbolag i hela mitt liv så jag älskar att prata med folk och vara ute och se mig om. Så jag tycke det är en ynnest att få träffa alla positiva företagare, sätta mig in i och få förståelse för deras verksamhet och erbjuda GIFs tjänster av partnerskap.

Vilka andra ingår i Marknadsgruppen?
– Rolf Bergstedt, Anders Eklund, Peter Svensson, Jens Ohlson, Tage Christoffersson (en gammal räv ifrån IFK Göteborg), Reine Arvidsson och Thommy Nilsson. Det är alla personer med stor erfarenhet av näringslivet och i många fall eget företagande.

Hur länge har denna funnits?
– Den började vi med under hösten 2017, inför säsongen 2018. Tommy Nilsson och Rolf Bergstedt och jagsatt och pratade om att göra något för att få in mer pengar till föreningen. Det var så det drog igång och någon får vara lite sammankallande och så – så det blev jag som då blev ordförande.

Hur går det till när ni kontaktar företag om sponsring, att bli Partner?
– Man ringer helt enkelt upp dom och frågar om man kan få komma och göra ett besök. Så man kan se vad dom håller på med så man intresserar sig för vad dom håller på med. Det tycker jag är viktigt precis som när jag gjorde kundbesök och drev eget företag.

- Så jag försöker komma ut till företagen, presentera mig och berättar om vad vi kan erbjuda genom Grebbestads IF, presentera vår produkt så att säga. Jag berättar om de olika paketen som vi erbjuder. Helst vill vi ju få en personlig kontakt med partnern , det ger alltid det bästa utfallet. Självklart är det ju så i många fall att företagaren inte har tid och då kan diskussionen och presentationen behöva skötas via mail eller telefon.

Företagen kallas inte sponsor idag utan Partner, vad kommer detta sig?
– Vi skall ju hjälpa våra företagare och inte bara ha pengar genom ”sponsring”. Vi skall hjälpa företagen så dom kan tjäna pengar och öka sina kontaktytor genom GIF. Det är då man blir partners med varandra. Därför benämner vi våra företag som Partners.

Vad är det som Grebbestads IF ger tillbaka till Partners?
– Vad vi försöker göra för våra partners är att vi skapar ett nätverk så dom kan dra nytta av varandra. Vi har fyra olika nätverksbyggande träffar, en kickoff-träff inför seriestarten där dom som är intresserade av seniorfotbollen kan komma och lyssna på hur vintersäsongen varit och vad tränare, spelare och ledare tror om årets seriespel. Sedan har vi en sommarträff där vi bland annat i fjol var ute med Donalda med ca 100 personer och nätverkade, åt räkor och drack vin. Vi hade några fantastiskt trevliga timmar tillsammans. Detta kommer vi att göra repris på 2019.

- Sedan kommer vi att ha en Inspirationskväll och föreläsning med Torsten Jansson, New Wave den 13:e juni på Macri. Till detta arrangemang kommer vi att inom ett par månader erbjuda alla som är intresserade att köpa biljetter. Vi kommer att annonsera bla i Veckovis och våra sociala medier. Självklart kommer dom som tecknat sig för våra partnerpaket där föreläsning ingår komma på detta arrangemang Sedan kommer vi att ha en exklusiv träff på Everts Sjöbod, en exklusiv kväll med hummerfiske och middag för våra allra största partners.

- Dessutom införde vi 2018 vår Partner Lounge på Siljevi där vi träffas i halvlek och bjuder på en Bullens pilsnerkorv och Gifs egna Fotbollslager, allt för att öka möjligheterna till att bygga nätverk mellan våra partners. Vi vill att dom skall träffas mycket så dom känner att dom får tillbaka något och inte bara känner att dom ger pengar utan det är viktigt att dom känner att dom får något tillbaka både till företaget och de inblandade personerna.

Hur många företag besöker ni inför en säsong?
– Totalt på min lista har jag ca 200 företag och privatpersoner som på något sätt bidrar ekonomiskt.
Vi besöker så många som det är möjligt kanske hälften 100 besök, så det är ganska tidskrävande arbete. Tur att man är pensionär och har hälsan i behåll.

Sett geografiskt, hur stort område jobbar ni över
– Det är ganska lokalt trots allt. Vi kan väl säga att det är norra Bohuslän med klar övervikt från Grebbestad, Tanum och grann kommunerna. I fjol var det väldigt lyckat i samband med att Grebbestad skulle spela i div 1 och vi kunde nästan tredubbla siffrorna mot 2017. Intresset var så stort runt omkring så det var ett bra tillfälle för oss att dra igång Marknadsgruppen.

Då tackar vi för pratstunden och önskar fortsatt god jakt på nya och nygamla Partners
– Ja, tack. Just nu har vi 115 kontrakt skrivna för året. . Inga större avhopp utan ett antal nya partners har tillkommit så det känns riktigt lovande faktiskt. Jag är övertygad om att det blir ett bra Marknadsgrupps år även 2019


Ulrika Mattsson, kassör i GIF, vad har du att säga om vikten av det jobb Marknadsgruppen gör och pengarna dom drar in till klubben?
– Till mig kommer ju alla fakturor som rör GIFs verksamhet så jag ser hur många fler fakturor och mycket högre kostnader GIF har jmf med 2009 då jag blev kassör. Därför känns det jätteviktigt och bra att vi nu har en större gruppering med ideella krafter som jobbar för att genom partners få in finansiering till vår verksamhet.

Det handlar om mycket pengar som dom drar in till GIF som är nyttiga för klubben?
– Så är det. Bara sedan 2012 har kostnaderna och intäkterna ungefär niofaldigats. Sett över tid får vi lite pengar över som en trygghet för kommande år, men i princip tjänar man inga pengar på fotboll på vår nivå, i bästa fall går det ihop. Så utan Partners som vill stötta GIF stannar vår verksamhet, så enkelt är det.


GIFs ordförande Anders Eklund säger:
– Det är enormt glädjande att marknadsgruppen får så positiv respons i sina kontakter med företag och privatpersoner som vill bli och fortsätta att vara Partners med oss. Betydelsen av det nätverk som Marknadsgruppen, med Kenneth som primus motor, har är en överlevnadsfråga för GIF och vår verksamhet. Deras arbete kan inte nog betonas.
Men det finns plats för ännu fler i GIF-familjen så vi hoppas att nätverkandet kan bli än mer omfattande. Den insats för affärs och samhällsnytta som vi gör för alla våra ungdomar behöver växa i takt med att det blir fler invånare i Grebbestad och då behöver vi hjälp med finansieringen.

Kenneth Eriksson

Rosa, det var en lite lugnare första halvlek, men sedan tog det fart och 0-1, 1-1 och till slut 2-1. ...

Div II Norra Götaland
2019-09-14 16:00

LIDKÖPINGS FK
2-1

Siljevi, Grebbestad
Div II Norra Götaland
Imorgon 15:00
NORDVÄRMLANDS FF (b)
Lillängen, Sysslebäck


 
HIF/GIF div. 6
Munkedals IF lag 2 (b)
Imorgon 15:00
Munkedals IP

F04-06
Groheds IF/LSK (b)
I övermorgon 11:00
Grohedsvallen