Grebbestad vidare i Svenska cupen efter 3-1 seger mot div 1-laget Qviding

Att det var Qviding som var div 1-laget var väl svårt att se denna dag. Grebbestad var klart bäst i matchen och vann hur rättvist som helst med 3-1. Qvidings reducering på stopptid.

Första halvlek
Det får sägas direkt. Qviding var för mig en stor besvikelse. Tempo och idéfattigt spel och man kunde inte alls mäta sig med Grebbestad denna kväll. En efterlängtad seger för Grebbestad som idag verkligen visade vad man kan.

Grebbestad öppnade matchen optimistiskt och skapade under första tio minuterna några chanser även om inget riktigt luktade mål.

Ett långsamt spelande Qviding skapade inget i inledningen av matchen men runt 20 minuter så hade man sin bästa period i matchen. Första framstöten för Qviding kom efter 19 minuter då Robin Örtendal fick en djupledsboll men Tobias Carlsson, idag tillbaka som mittback, gjorde ett fint jobb och kunde styra ut Robin mot kanten och chansen för Qviding försvann.

Minuten senare vann Qviding boll högt upp och fick fram bollen till Linus Olsson som sköt från ca 20 meter men bollen skruvade sig utanför den första stolpen.

Och efter 22 minuter lyfta Joakim Olausson in en frispark där Qviding kom högst och nickade utanför (såg tyvärr inte vem som nickade).

Efter en bra period av Qviding var det Grebbestads tur att vinna boll högt upp och man fick in bollen till Christoffer Söderlund som provade med ett skott från långt håll. Skottet blev tungt men gick även utanför samt att Qvidings målvakt Rasmus Iversen var bra med.

Efter 28 minuter vände Grebbestads snabbt på spelet och Rickard Johansson hittade in till Jonas Henriksson som tog sig in och sköt precis utanför den bortre stolpen.

Chanserna avlöste varandra och efter 30 minuter fick Qviding ett ypperligt läge när man hittade in till Linus Olsson som fick fritt skottläge från 14-15 meter men sköt över.

I stälet var det Grebbestad som tog ledningen i matchen. Efter 32 minuter vände Grebbestad snabbt på spelet igen när man hittade ut på Christoffer Söderlund som slog ett långt inlägg mot bakre stolpen där Felix Kristoffersson trots snäv vinkel lyckades panga upp bollen i nättaket, 1-0.

Hur lyckades du få in den Felix? - Plötsligt händer det, var Felix korta svar.

Efter ett par halvchanser för båda lagen var Qviding sedan ytterst nära en kvittering efter 43 minuter. Man fick fram bollen till Robin Örtendahl som kunde vända runt och skjuta. Men via Eric Ohlsson fingertoppar styrdes bollen i stolpen och ut, bakom Eric. Mycket nära mål men en fin räddning av Eric.

Andra halvlek
Andra halvlek öppnades mycket bra av Grebbestad som snabbt tog hand om taktpinnen. Felix Kristoffersson var första man att prova men hans skott smet strax utanför efter 49 minuter.

Minuten senare fick David Olsson in bollen till Rickard Johansson som först fick problem med att ta emot bollen men sedan lyckades han snabbt vända runt men skottet smet centimeter utanför.

Efter 53 minuter var Grebbestad nära igen när Ulrik Karnström kom upp högst på en hörna och nickade och Qviding räddades av en försvarare på mållinjen.

Men inte helt oväntat kom snart nästa mål. För efter 55 minuter fick Rickard Johansson bollen och han såg först ut att inte få kontroll men kom sedan rätt till bollen och satte en perfekt boll till Jonas Henriksson som blev fri och säkert placerade in 2-0.

Efter 59 minuter borde Grebbestad varit en man mer på planen. Anton Olsson rev ner David Olsson och var sedan uppe och viftade med händerna i Davids huvud. Båda grejerna var klart värda gult men domaren valde att nöja sig med ett gult och Anton fick vara kvar på planen.

Efter 61 minuter slog Eric Ohlsson en lång utspark och andraboll hamnade hos Christoffer Söderlund som frispelade Jonas Henriksson som sköt från långt håll precis utanför.

Med 20 minuter kvar av matchen sjönk Grebbestad lite mer mot eget mål men man fick tmärkta kontringslägen. Efter 65 minuter hade Grebbestad en sådan kontring genom David Olsson som slutändan blev av med bollen och Qviding ställde om snabbt och hittade fram till Jesper Jörnvik som tog sig från höger till vänster och sköt bra men Eric Ohlsson var bra med och räddade till en hörna.

Efter 72 minuter får man nog säga att matchen var avgjord. David Olsson tog sig in från vänster och hittade Jonas Henriksson som tog emot, tittade upp och placerade in 3-0 via stolpen.

Qviding fick sedan mer bollinnehav i slutdelen av matchen men hade svårt att få till något framåt. Det var först i 91:a minuten då Gustav Hedlund kom runt på sin vänsterkant och hittade in till Robin Örtendahl som kund placera in reduceringen.

Men ändå en säker seger för Grebbestad med 3-1

Pratstund med Mathias Pettersson-Pohl, Grebbestads tränare, efter matchen

Ja Mattias, 0-2 mot Skoftebyn. Det fortsätter att gå tungt för oss?
- Ja, det gör det. Det är inte roligt alls.

Stort grattis till en härlig seger
- Tack tack

Hur känns det just nu? Det var et tag sedan vi vann
- Ja det var ett tag sedan så det är klart att det var en efterlängtad seger.

Vad tycker du om första halvlek?
- Vi följde vår matchplan bra, på ett perfekt sätt och körde på omställningarna. Qviding hängde inte riktigt med. Andra halvlek var mycket bra och där skapade vi oerhört med målchanser och gjorde två mål. Vi kanske skulle haft 5 eller 6-1?

För mig var Qviding en besvikelse, vad tycker du?[/fet]]
- Det är ju ett div 1-lag så man kanske hade förväntat sig mer? Men jag tror det var vi som gjorde dom dåliga idag.

Det var en god seger at ta med sig inför kommande match till helgen?
- Precis. Den här matchen låg bra i tiden och vi blickar nu framåt och tar med oss dagens insats.

Var det bästa matchen för i år?
- Det skulle jag vilja säga

Någon du vill lyfta fram idag?
- Faktiskt inte men jag skulle vilja lyfta fram hela laget, hela truppen gjorde en fantastisk insats idag

I denna nyhet: Herrsenior A Qviding FIF 2016-06-15 Qviding FIF 3-1