Update: GIF-scouting i mörkaste värmlandsskogera…

Efter 31,5 mil på vinterskumpiga vägar i Bohuslän, Dalsland och Värmland så står den då där – skylten som förklarar att vi nått den senast tillkomna destinationen på GIF-kartan – AMBJÖRBY !
Den fotbollsplan som vi kommer att ha längst resa till under det spännande spelåret i div. II Norra Götaland 2014.

Ambjörby, detta är det lilla samhället i nordligaste Värmland (ca 2 mil söder om skidorten Branäs) som trots att där bor endast ca 230 invånare så finns där ett lag i samma div. II-serie som GIF spelar i 2014 - NORDVÄRMLANDS FF.

Vad är Ambjörby mest känt för ?
Möjligen den välbekante fotbollsspelaren BROR MELLBERG. Bror är farfarbror till Olof Mellberg.

Lite föreningsfakta :
Upptagningsområde i första hand Ambjörby och Sysslebäck, totalt ca 800 inv.
Ambjörby IK + Stöllet IF slogs ihop till Norra Ny FF under 1980-talet.
2004 slog man ihop Norra Ny FF och Finnskoga FF och bildade NORDVÄRMLANDS FF och började i div. 7.
2005 fick man ta Finnskoga FF:s plats i div. 5
2006 vinst div. 5
2007 ramlade ur div. 4
2008 vinst div. 5
2010 vinst div. 4
2012 vinst div. 3
2013 första året i div. 2, blev 6a.
Tränar vintertid i Karlstad, Munkfors och Torsby. Spelar i Ambjörby, Sysslebäck och Torsby (konsgräs).
Trots alla dessa svåra förutsättningar spelar man alltså i div. II, enastående !!!

Titta här på bilder från Ambjörby och Nyvallen från julen 2013

Man följer skyltningen från länsväg 62 åt höger, upp ca 250 m i en brant grusvägsbacke och så tittar Nyvallen fram. Till höger vid infarten till planen finns en stor parkering, handikapplatser längs ena långsidan bakom läktaren.
Planen var isig, men såg ganska jämn och välbeväxt ut.

Nedan hittar ni en länk till Nordvärmlands FF och deras hemsida.

Denna fotorapport från Ambjörby kommer förhoppningsvis att följas upp med flera från GIFs nya motståndare som vi kommer att möta 2014.

I denna nyhet: Nordvärmlands FF