#11 Anton Henriksson

Anton Henriksson är en stor talang hos Grebbestads IF som i fjol blommade ut blott 17 år gammal. 13 mål blev det totalt för Anton när Grebbestad vann div 4.

• Berätta lite om dig själv, vem är du?
– Jag är Anton Henriksson, 17 år. Jag kommer från Grebbestad och är anfallare och gillar att göra mål.

• Berätta lite om förra säsongen, och hur det kändes när seriesegern blev klar:
– Förra året var en riktigt bra säsong som alla vet om och vi hade ett jävligt bra lag. Ett bra gäng som vi byggt vidare på i år och är ännu bättre. Det var jävligt skönt när vi säkrade seriesegern.

– Vi hade ju chansen att avgöra mot UIS med spelade bara oavgjort. Men dagen efter fick vi hjälp av Lane som slog Stångenäs. Vi hade nog klarat det utan hjälp och avgjort senare då vi var det bästa laget i serien.

• Du fick ditt genombrott i fjol och svarade för 13 mål. Dom flesta kom under hösten. Vad var det som gjorde att det lossnade?
– Ja, jag tror jag gjorde 11 av dessa på hösten och det gick väldigt bra där. Det avgörande att det gick bättre var att jag fick spela anfallare. Under våren var jag mest yttermittfältare vilken inte är min position om man säger så. Det tycker jag personligen i alla fall. Sedan tränade jag bra under sommaren och var i bra form under hösten.

• Du var inte gammal när du kom med första gången i truppen. Då var du bara dryga 14 år (2009). Kommer du ihåg vilka det var mot?
– Ja, njaaa. Det var väl mot någon nykomling. Ödeborg eller Ödsmål? Nej, Vallen var det väl? (Rätt svar).

• Året efter skedde din riktiga debut, mot vilka? Träningsmatch mot? och sedan i serien mot?
– Jag kommer inte ihåg, ingen aning. I serien svarar jag mot Ödsmål. (Rätt svar: Träningsmatch = IFK Uddevalla P93. Seriematch = Ödsmål)

• Du är fortfarande bara 17 år gammal (18 i maj). Din målform från förra hösten har hållit i sig och det blev 12 mål i träningsmatcherna plus 1 mål i seriestarten. Är du i form eller kan vi hoppas på ännu mer?
– Jag vet inte. Det viktigaste är att vi vinner men visst har det känts bra. Speciellt i matcherna mot bättre motstånd som mot IFK Uddevalla och IFK Åmål och så gjorde vi en väldigt bra match i lördags så det känns bra inför framtiden. Men det gäller att jobba hårt för det kan ta slut när som helst. Men det viktigast är i alla fall att vi vinner.

• Hur kändes det att starta i serien med din kusin Jonas Henriksson i laget?
– Det var skit kul. Framför allt för att han är en väldigt bra fotbollsspelare så man kan lära sig mycket av honom. Kul för föreningen och roligt att han fick göra mål med och att vi vann..

• Övergången var ju på gång ett tag, men var du någon gång oroliga för att det inte skulle bli något?
– Nej inte speciellt. Pappa har ju pratat med honom kontinuerligt sedan oktober. Det var väl när Utsikten kom in i bilden med men det kändes som han var sugen så det kändes bra hela väggen.

• Vilka är dina styrkor resp. svagheter?
– Styrkor är väl ganska okey spelförståelse, passningsspel och huvudspel. Snabbhet och tuffhet är väl inte mina starkaste sidor men det tränar jag på varje träning så jag hoppas det blir bättre.

• Bästa fotbollsminnet?
– Det var när vi vann serien i fjol.

• Värsta fotbollsminnet?
– Vet inte, har inget.

• Favoritlag i fotboll?
– BK Häcken

• Värdens bästa lag?
– Barcelona

• Sveriges bäste fotbollsspelare?
– Zlatan

• Värdens bäste fotbollsspelare?
– Zlatan

• Hur lång är du?
– 190 cm

• Skostorlek?
– 43

• Höger eller vänsterfotad?
– Höger

• Godis?