Grebbestad föll borta mot Ed

Ed vann hemmamatchen med 1-0 (1-0) mot ett under stora delar av matchen blekt Grebbestad. Grebbestad missade dessutom en straff i första halvlek.

[[galleri]] http://www.grebbestadsif.se/bilder/galleri/index.php/2010/100423-Ed-Grebbestad-1-0 [[/galleri]]

Matchens inledning var mycket jämn och det såg ut att vara två lag som verkligen ville vinna matchen.

Matchens första farlighet gick till Ed då Almir Aldzic kom ner mot kortlinjen och spelade snett tillbaka till Marcus Leander som sköt över i detta fria kanonläge efter åtta minuter.

Grebbestad svarade två minuter senare med en underbar frispark som slogs in av Niklas Almén. Andreas Tuvström kom upp fint och fick på en bra nick men Henrik Albinsson i Eds mål gjorde en bra räddning.

Efter en kvart fick Grebbestad en ny bra chans då Ed slarvade när man rullade boll i försvaret och Grebbestad kunde bryta. Mattias Svensson spelade fram Olle Kristoffersson vars skott gick något utanför den bortre stolpen.

I den 22:a minuten hade Grebbestad en blixtrande kontring. Den startade med en härlig rush från eget straffområde med Erik Häggström som bollhållare. Han avancerade snabbt upp och spelade till Mattias Svensson som släppte ut till Olle Kristoffersson som lyfte in till Mattias som tagit ny position. Inlägget blev dock aningens hög men hade Mattias fått stopp där kunde det ändå blivit farligt då Eds försvar nickade rakt in där Mattias varit.

Efter 26 minuter kom matchens enda mål. Magnus Andersson i Ed slog bollen snabbt i mål och Jörgen Andersson var inte riktigt med och bör ta detta skott då det inte var speciellt märkvärdigt.

Så här långt hade Grebbestad hållit spelet väl upp men nu rasade det ihop fullständigt under en period och tränare Björn Berntsson tvingades ryta till för at få i gång laget. Ed tryckte nu på hårt men lyckades ändå inte få till några chanser.

I stället fick Grebbestad en till synes något lättvindig straff efter 41 minuter. Olle Kristoffersson fick visserligen en knuff i ryggen men det är sällan någon domare som blåser här.

Mattias Svensson var säker straffskytt i förra veckan men nu sköt han över.

I 44:e minuten fick Grebbestad en ny bra chans efter ett långt inkast av Andreas Tuvström. Efter diverse nickar var Eds målvakt helt borta när bollen kom in till Olle Kristoffersson som skulle skarva bollen vidare in i tomt mål men nicken gick rakt i huvudet på försvararen bakom Olle.

Inledningen av andra halvlek blev Grebbestads bästa i matchen och man hade nu grepp om spelet och efter 50 minuter provade Erik Häggström med ett skott snett utifrån och Henrik Albinsson fick göra en bra räddning till hörna.

Mitt i Grebbestads press kontrade Ed bra och Almir Aldzic sköt ett bra skott som gick tätt utanför och även hårfint missade en medspelare som kunnat stöta in bollen i tomt mål.

Trots att det var Grebbestad som fortsatt tryckte på var det Ed som skapade chanserna och Almir Aldzic nickade i ribban efter ett bra inlägg.

Men efter 70 minuter svängde matchen totalt. Ed fick Kenny Gren utvisad (rött kort direkt) efter en vårdlös tackling på Felix Norén. Men med en man mer på planen blev Grebbestad oerhört passiva, ingen rörelse och fyra eller fem man stående helt stilla på topp och man matade långbollar in i Eds mittförsvar som mycket enkelt tog hand om dessa.

I stället hade Ed några fina lägen och ytor då Grebbestad flyttade upp mycket folk. Bästa läget för Ed kom efter en frispark som slogs bra av Christian Alfsen men tätt över.

På tilläggstid fick Christian Alfsen ett nytt läge som Jörgen Andersson tippade till hörna. Och efter dryga fyra tilläggsminuter blåste domaren av och Ed vann matchen med 1-0.

– Det var ingen höjdarmatch från vår sida. Dom var hetare än oss, jobbade hårdare och var tuffare i närkamperna. Målet såg lite billigt ut, vi hade chanser med och även en straff och vi hade nog behövt 1-1 på den. Efter utvisningen jobbade dom oerhört hårt och vi kom inte igång, sa Grebbestads tränare Mikael Mattsson.

Idag 19:00

Igår