Grebbestad föll borta mot Stenungsund

Efter en fin start på matchen av Grebbestad tog Stenungsund efterhand över och kunde rättvist vinna med 2-1 (1-1). Framför allt dominerade Stenungsund stort under andra halvlek

Grebbestad startade mycket bra i matchen och i fjärde minuten nickade Mikael Albrektsson i stolpen efter att Martin Kallin lyft in en frispark.

Direkt efter fick Grebbestad en frispark som nickades undan, ut till Mattias Svensson som dock sköt högt över.

Den fina start höll i sig och efter sex minuter vann Mikael Albrektsson en nickduell och fick ner bollen till Mattias Svensson som sköt ett bra lobbskott som Stenungsunds långe målvakt, med samma namn, Mattias Svensson med viss möda klarade att tippa till hörna.

Minuten senare noterades Grebbestad för matchens andra ramträff efter ett långt inkast av Arber Plava. Bollen nickades vidare till Olle Kristoffersson som nickade vidare i ribban.

När vi närmade en spelad kvart började Stenungsund jämna ut spelet och då slog Grebbestad till med en i det skedet mycket rättvis ledning. Mattias Svensson spelade ut till Olle Kristoffersson som hittade Mikael Albrektsson som med en bra nick satte 0-1 otagbart.

Efter 16 minuter hade Stenungsund sitt första skott på mål och det var duktige Alban Tahiri som vände runt och sköt men rakt i famnen på John Carlsson i Grebbestads mål.

Efter 20 minuter var Stenungsund på väg igenom efter fint spel men Grebbestads försvar kunde trycka undan Alban Tahiri och utrusande Johan Carlsson kunde lägga beslag på bollen.

Efter 23 minuter skadade sig Arber Plava och Grebbestad tvingades till ommöblering i laget och efter detta började Stenungsund att ta över spelet.

Efter 25 minuters spel fick man ett fint läge när Mardo Kouzalian tog sig in i straffområde och spelade in till Anton Holberg som inte fick ordentlig träff och John Carlsson kunde enkelt rädda.

Trycket från Stenungsund började nu bli större och efter 28 minuter kolliderade John Carlsson och Martin Kallin när Stenungsund lyfte in en frispark men lyckligtvis lyckades man få bollen till en hörna.

På den följande hörnan var det ytterst nära 1-1 då Stenungsund nickade mot mål och Alban Tahiri stod bara två metern framför Grebbestads mål men touchade bollen vidare över mål.

Efter Stenungsunds hårda tryck under en period kom knappast kvitteringen överraskande. Däremot var straffen man fick horribelt dömd av en svag domare. Straffen satte Anton Holmberg säkert i mål med John Carlsson åt andra hållet.

I halvlekens slutsekunder skapade så Grebbestad två fina chanser. Först kom Olle Kristoffersson igenom och sköt via målvaktens händer och bollen var på väg in i mål när Stenungsunds försvar fick rensat undan i sista sekunden.

Och sekunder senare lyftes en ny boll in mot mål och Olle Kristoffersson och Kim Meijer var nära att kunna sätta bollen som dock hamnade i målvakten Mattias Svenssons händer.

Andra halvlek blev sedan en lång press från Stenungsunds sida och Grebbestad kunde sällan lyfta upp spelet och lyckades man med detta kom Stenungsund i snabba kontringar.

Efter 51 minuter avlossade Alban Tahiri ett bra skott som John Carlsson tappade ut till hörna och detta kom att bli ödesdigert då Anton Holmberg vann duellen med Martin Kallin och nickade in 2-1.

Robin Persson stod vid linjen och rensade undan bollen men assisterande domare vinkade att bollen var över linjen. – Assisterade domare står ju bra till så den var nog inne, sa Grebbestads Mikael Mattsson.

Stenungsund fortsatte att skapa några fina lägen och Alban Tahiri fick ett kanonläge efter ett inlägg men nickade över från nära håll.

Efter 68 minuter var det Stenungsunds tur att pricka ribban. Jacob Sand sköt ett bra skott som via ett täckande ben gick i en lurig båge över John Carlsson som låg utsträckt i full längd men inte kunde nå bollen som prickade ribban.

Efter 74 minuter kom Stenungsund i ett snabbt anfall och man spelade ut på Linus Söderlundh som kom i ett farligt läge men skottet gick utanför.

Minuten senare kom Linus Söderlundh i ett friläge mot John Carlsson som räddade. Med tio minuter kvar av matchen gjorde Grebbestad två byten och man ändrade om i laget och gjorde ett sista ryck för att kunna rädda en poäng i matchen.

Detta gav ett kontringsläge för tvåmålsskytten Anton Holmberg som kom i full fart mot Grebbestads mål men blev i slutet pressad och skottet gick någon meter över.

I matchen slutminut fick Grebbestad ett jätteläge till kvittering när man vann bollen i Stenungsunds straffområde och Olle Kristoffersson fick ett härligt läge men sköt över och Stenungsund kunde då säkra tre rättvisa poäng.

– Vi började matchen mycket bra och hade tre fyra fina chanser med bla träffar i stolpe och ribba innan vi välförtjänt tog ledningen. Men ju längre halvleken gick tog dom över mer och så fick dom en horribel straff och 1-1. Sedan i andra halvlek var dom bättre och vann rättvist, sa Grebbestad tränare Mikael Mattsson.

I Stenungsund var Alban Tahiri duktig och ett ständigt hot. I Grebbestad var Martin Kallin och Niklas Palm duktiga. Samt Olle Kristoffersson som fick pris som Grebbestads bäste.

Kommenterar ogärna domare efter matcher men denna match domare var inte bra. 5-0 i varningar för Grebbestad säger allt och flera för korta och spontana kommentarer efter domslut.

Vid Arber Plavas skada skickade han bort assisterande domare för att säga till Stenungsunds bänk att hålla tyst. Som jag uppfattade det för att vidarebefordra ut till spelarna på planen. Åt Grebbestad viftade han i stället hejvilt med kortet och han pallade helt klart inte denna uppgift.

I förrgår
Herrestads AIF (h) 6-5